ІнвестДень у Кропивницькому: говорили про оренду і приватизацію комунального майна

П'ятниця, 11 липня 2025 15:02

Про оренду і приватизацію комунального майна, надходження до бюджету громади та плани за цією програмою на нинішній рік під час ІнвестДня на брифінгу розповіла начальниця управляння комунальної власності Кропивницької міської ради Алла Паламаренко сьогодні, 11 липня.

- Оренда державного та комунального майна відіграє важливу роль насамперед у забезпеченні розвитку підприємництва країни. Крім того, саме оренда державного і комунального майна є важливим джерелом наповнення державного та місцевих бюджетів та сприяє підтримці такого майна у належному стані, - зазначила Алла Паламаренко і підкреслила: з 2020 року «Про приватизацію державного і комунального майна»,

Алла Паламаренко пояснила механізм передачі капітального майна в оренду наголосивши, що цей процес відбувається відкрито, через електронну торгову систему Онлайн – платформа Прозоро. Продажі, вибір орендаря здійснюються виключно через відкритий конкурс на електронному аукціоні, де основним критерієм переможця буде запропонована висока ціна.

- Торік управління капітальної власності провело 4 аукціони з оренди комунального майна. 5 об’єктів  приватизовано шляхом викупу. Разом від оренди та приватизації комунального майна у 2024 році забезпечено надходження до міського бюджету 5,8 мільйона гривень, загальне перевиконання планових надходжень склало 510 тисяч гривень. Від початку нинішнього року уже відбулося 5 аукціонів з оренди комунального майна, приватизовано 3 об’єкти, надходження до міського бюджету склали майже 4,2 мільйона гривень, а загальне перевиконання планових надходжень — 1,7 мільйона гривень. Нині управління власності має 205 чинних договорів і 20 об’єктів вільних для оренди. З переліком об’єктів можна ознайомитися на сайті міської ради, - повідомила Алла Паламаренко. - Щороку ми проводимо приватизацію певної кількості об’єктів, які затверджує сесія. Такі заходи говорять  про прозорі стосунки, чесні бізнесові зв’язки.

На сайті Кропивницької міської ради розміщується інформація щодо переліку вільних об’єктів, що належать до комунальної власності Кропивницької міської територіальної громади та пропонуються до оренди та аукціону з приватизації. Ознайомитися з нею можна за посиланням - https://kr-rada.gov.ua/orenda/

У зручному форматі потенційні орендарі можуть побачити адресу об’єкта, його фото та характеристики.

- Оренда може стати вигідним інструментом для старту власного бізнесу, особливо в умовах, коли багатьом українцям довелось змінити місце проживання і почати все з нуля на новому місці, - наголосила Алла Пасенко. – Тож ми запрошуємо усіх, хто зацікавлений у розвитку власного підприємництва ознайомитися із нашими пропозиціями. Переконана, що прозорий та відкритий процес передачі майна дозволить  залучити широке коло інвесторів.  Зацікавлені особи можуть обрати собі будь-який сертифікований майданчик для участі в аукціоні. Наше завдання, як влади, побудувати правильну комунікацію з бізнесом. Маємо 205 договорів оренди на постійній основі, а також існує 20 вільних об’єктів, оренду яких ми готові реалізувати через систему Прозоро.

Серед цікавих об’єктів, запропонованих для оренди у 2025 році Алла Паламаренко назвала:

- двоповерхову будівлю колишньої котельні, загальною площею 666,3 м² по вул. Полтавській, 24;

- нежитлове приміщення на цокольному поверсі 3-х поверхового житлового будинку по вул. Лінія 10-а, буд. 54.

- нежитлове приміщення в підвалі 3-х поверхового житлового будинку по вул. Віктора Чміленка, 29 площею 30,7 кв.м.

- нежитлове приміщення е в підвалі житлового будинку по вул. Героїв Рятувальників, 9, корп. 1 площею 45,5 кв.м.

- нежитлове приміщення в цокольному поверсі житлового будинку по вул. Сергія Сенчева, 67, корп. 2 площею 335,7 кв.м.

- нежитлове приміщення в підвалі житлового будинку по вул. Яновського,102 площею 42 кв.м

- нежитлове приміщення в підвалі житлового будинку по вул. Андріївська, 16  площею 19.1 кв.м.

- нежитлове приміщення в підвалі житлового будинку по вул. Віктора Френчка, 3 площею 37 кв.м.

- нежитлова будівля загальною площею 430 кв.м, розташована за по вул. Олени Журливої, 1.

Алла Паламаренко звернула увагу, що фактичноусі приміщення потребують суттєвих фінансових ресурсів для організації в них необхідного для функціонування підприємства простору. Але водночас орендарі приміщень, які здійснюють невід’ємні поліпшення, мають право на їх приватизацію через викуп – це передбачено законом.

Що потрібно для здійснення невід’ємних полiпшень?

Замовити та отримати оцінку у суб’єкта оціночної діяльності, отримати зведений кошторис розрахунку вартості робіт об’єкта будівлі, затверджений Управлінням капітального будівництва та  згоду на здійснення невід’ємних поліпшень.

До заяви на приватизацію орендар має  надати також  документи, які підтверджують здійснення невід’ємних поліпшень.

У свою чергу, судовий експерт надасть висновок за результатами проведення будівельно-технічної експертизи, а аудиторська фірма – звіт щодо надання впевненості щодо розміру витрат та джерел фінансування, пов’язаних з невід’ємними поліпшеннями.

- Але, тим підприємцям, які здійснили поліпшення будівлі і хто має намір приватизувати об’єкт, необхідно врахувати той факт, що із 06 червня 2026 року процедура приватизації шляхом викупу не діятиме, - відзначила Алла Паламаренко. – Це передбачено  прийнятим 16 квітня 2025 Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей приватизації об’єктів державної та комунальної власності, переданих в оренду».

Тобто, орендар об’єкта приватизації, який здійснив невід’ємні поліпшення орендованого майна, матиме право на придбання такого майна лише на аукціоні з приватизації об’єкта оренди з невід’ємними поліпшеннями за найвищою ціною, яка була запропонована під час проведення аукціону.

При проведенні аукціону з приватизації об’єкта оренди з невід’ємними поліпшеннями вартість таких поліпшень компенсується покупцем у розмірі, пропорційному до ціни продажу об’єкта приватизації, але не більше вартості таких невід’ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, - йдеться у законі.

- Добре що є підприємці, які беруть об'єкти в оренду, приводять їх за власні кошти до нормального ладу, - відзначила Алла Паламаренко. - Місто і кошти отримує і черговий діючий об'єкт бізнесу, який дає робочі місця.  Далі нам вже не відома їхня доля, бо вони є власниками і самі розпоряджаються майном. Але більшість приватизованих об’єктів оренди у Кропивницькому власники використовують для розвитку своїх підприємств. Так із приватизованих із 2020 по 2025 рік 28 об’єктів лише  шість були продані  власники, переважно з причини переїзду в умовах воєнного часу.  Тож ми закликаємо всіх підприємців брати участь в прозорих аукціонах по майну, оцінювачів в аукціонах з оцінок тощо.

У 2025 році є також  підприємства, які ініціювали процедуру викупу орендованого майна через поліпшення. Зокрема приватний заклад дошкільної освіти «Жираф Монтессорі скул» укладає договір та очікує на оцінку об’єкт оренди з визначенням вартості частки комунального майна.

Усі новини