Корисна інформація

Оголошення

 

“Українець, який хоче мати цифрові навички, може їх вільно набути”

Міністерство цифрової трансформації запустило національну онлайн-платформу з цифрової грамотності “Дія. Цифрова освіта”, яка наразі доступна в мережі Інтернет за посиланням: https://osvita.diia.gov.ua/.

На онлайн-платформі кожен громадянин може безкоштовно опанувати цифрові навички за новим сучасним форматом — освітні серіали. Наразі, на платформі доступний новий онлайн-курс “Стартуй стартап” (https://osvita.diia.gov.ua/courses/startuj-startap).

Серіал дає практичні знання про те, як зробити свій стартап від ідеї до реалізації. Після перегляду серіалу ви зможете:


Гід з державних послуг – твій путівник у світі державних послуг

Міністерство цифрової трансформації України запустило портал з інформацією про всі державні послуги

Гід з державних послуг — це інформаційний онлайн-портал про всі сервіси, що надаються органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Сьогодні на сервісі доступна інформація про 1170 послуг — місце, строки, вартість,  а також необхідні документи та спосіб оскарження їх результатів. Інформація постійно оновлюється і невдовзі на портал буде перенесено 100% державних послуг в Україні.

Послуги розподілено за 17 категоріями залежно від сфери діяльності та 36 життєвими подіями. Придбати нерухомість, змінити місце прописки чи відкрити бізнес — усю необхідну інформацію щодо офіційних реєстрацій та отримання необхідних послуг можна легко знайти на Гіді.

Гід з державних послуг — це офіційне джерело інформації. Якщо орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування під час надання певної послуги вимагатиме довідку, яку не згадано на Гіді, посилання на Гід є аргументом для громадян — не надавати відповідні документи.

На Гіді з державних послуг працює зворотний зв’язок. Якщо користувач не знайшов інформацію про послугу чи виявив помилку в наявній інформації, можна скористатись зворотним зв’язком — і послуга обов’язково з’явиться на сервісі. Зворотний зв’язок допомагає покращити сервіс, виявити проблемні напрямки та найбільш популярні послуги.

Які найпопулярніші державні послуги в Україні?

Проєкт реалізовано завдяки підтримці проєкту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» та за сприяння проєкту SURGe, що фінансується Урядом Канади.

 


Про права працівників під час карантину

В умовах карантину уряд тимчасово заборонив діяльність деяких суб’єктів господарювання, які передбачають прийом відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування, торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення.

Водночас, якщо діяльність роботодавця не відноситься до вищезазначених, то припиняти роботу або забезпечити організацію позмінної роботи працівників, а за технічної можливості – також роботи в режимі реального часу через Інтернет - це право роботодавця, а не обов’язок.

Більшість роботодавців змушені внести зміни у свій порядок роботи. Це відбувається шляхом надання працівникам відпусток, запровадження віддаленої роботи (виконання роботи вдома) або встановлення режиму простою.

Порядок надання відпустки не викликає особливих запитань. Працівник, незалежно від запровадження карантину та обмежувальних заходів, на загальних підставах має право скористатися правом на щорічну відпустку, яка надається зі збереженням заробітної плати.

При цьому, працівнику надається можливість отримати відпустку без збереження заробітної плати, строк якої відповідно до норм Закону № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 530) не буде включено до загального терміну 15 днів, який обумовлений ст. 84 Кодексу законів про працю  України. Відмовити у наданні такої відпустки роботодавець не має права, а от відправляти у відпустку «за свій рахунок» примусово (без заяви працівника) – заборонено.

На період встановлення карантину або обмежувальних заходів роботодавець може доручити працівникові, у тому числі державному службовцю, службовцю органу місцевого самоврядування, виконувати протягом певного періоду роботу, визначену трудовим договором, вдома.

У разі прийняття роботодавцем рішення про роботу у дистанційному режимі радимо отримати офіційний документ про встановлення такого режиму, щоб запобігти звільненню “за прогул” через відсутність на робочому місці.

Разом з тим, Закон № 530 лише рекомендує переведення на дистанційну роботу, але не зобов’язує роботодавця. Тому, якщо підприємство працює, але вас не відпускають працювати вдома, коли така можливість є, одним із варіантів, аби убезпечити себе, є відпустка.

У разі, коли підприємство зобов’язали тимчасово призупинити діяльність у зв’язку з попередженням розповсюдження хвороби і ваша організація визначила період карантину як простій, за працівником зберігається його заробітна плата. Згідно з ч. 3 ст. 113 Кодексу законів про працюУкраїни за час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров'я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток.

Пам’ятайте, що карантин не є юридичною підставою для невиплати заробітної плати або звільнення. Керівникам, які незаконно звільняють працівників під час карантину, загрожує кримінальна відповідальність за статтею 172 Кримінального кодексу України у вигляді штрафу до 51 тис. грн. або виправних робіт на строк до 2 років, а також позбавлення права обіймати певні посади.

 

 

 


Про результативність заходів щодо детінізації зайнятості

Протягом двох останніх тижнів у Кропивницькому тривав черговий етап виконання доручення Прем’єр міністра України щодо легалізації праці у сфері торгівлі товарами та послугами - етап державного контролю.

Нагадаємо, що інформація про неприпустимість допуску до роботи працівників без належного оформлення трудових відносин, активно поширювалася Відділом з питань праці Міської ради міста Кропивницького в січні-лютому 2020 року.

За результатами попередньої превентивної діяльності у період з 10 по 21 лютого поточного року проводились інспекційні відвідування. Інспектори праці відділу перевірили діяльність 13 роботодавців, які за моніторинговими даними січня мають потенційно незадекларованих працівників.

Переважна більшість суб’єктів господарювання, які в контексті нелегальної зайнятості потрапили до переліку ризикових, спішно оформили з працівниками офіційні трудові відносини.

Проте, є й такі, що так і не усвідомили свою відповідальність. Так, інспекторами праці було виявлено та зафіксовано три випадки допуску осіб до виконання роботи без укладених трудових договорів.

За результатами інспекційних відвідувань відносно двох фізичних осіб-підприємців та однієї юридичної особи складено приписи про усунення виявлених порушень та вживаються заходи щодо притягнення їх до відповідальності за використання незадекларованої праці згідно з вимогами чинного законодавства України.

Тож в черговий раз закликаємо роботодавців:

Зробіть крок назустріч вашим працівникам!

Не чекайте, коли до вас завітає інспектор праці!

Своєчасно та правильно оформлюйте трудові відносини!

 


Не вистачає страхового стажу до пенсії? Долучайтесь до державного пенсійного страхування добровільно!

Кожна офіційно працююча особа відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Закон) протягом своєї трудової діяльності набуває певного страхового стажу. Стаття 24 цього Закону визначає, що страховий стаж – це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, та за який щомісяця сплачені страхові внески у сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку(до 2004 року) – на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до ст. 12 Закону особи, які досягли 16-річного віку та не належать до кола осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню відповідно до ст. 11 цього Закону, у тому числі особи, які навчаються у вищих навчальних закладах за денною формою навчання, а також в аспірантурі та докторантурі, іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають або працюють на території України, громадяни України, які постійно проживають або працюють за межами України, якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, мають право на добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.

Зазначені особи можуть брати добровільну участь у солідарній системі або в накопичувальній системі пенсійного страхування, або одночасно в обох системах відповідно до укладеного договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі – договір про добровільну участь) згідно із Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Згідно із ч. 5 ст. 10 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» договором про добровільну участь може бути передбачена одноразова сплата особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.

Приклад:

Громадянин С., 05.02.1959 р.н., звернувся 30.04.2019 р. за призначенням пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Станом на 05.02.2018 р. гр. С. набув страхового стажу 25 років. Відповідно до статті 26 Закону чоловіки мають право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років при наявності страхового стажу 26 років.

01.04.2019 р. гр. С. укладено договір про добровільну участь та здійснено одноразову сплату єдиного внеску за попередні роки (наприклад, за 2006 рік). Страховий стаж на дату звернення за пенсією (30.04.2019 р.) – 26 років. Відтак, гр. С. має право на призначення пенсії за віком з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, тобто з 06.02.2019 р., оскільки звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку, та на дату звернення особа має необхідний страховий стаж.

 

Заступник начальника головного управління

Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

Олена Романченко


Мінімальні розміри пенсій для осіб похилого віку

Частиною 2 статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» визначено, що для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком (за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу) встановлюється у розмірі 40 відсотків мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного Законом.

Згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» розмір мінімальної заробітної плати у місячному розмірі з 01.01.2019 становить 4173,00 грн.

Таким чином мінімальний розмір пенсії для зазначеної категорії осіб складає 1669,20 грн (4173,00 грн х 40 %).

Заступник начальника головного управління
Пенсійного фонду України в Кіровоградській області
Олена Романченко

Пенсійники Кіровоградщини на варті легальної зайнятості населення

З початку 2019 року в результаті систематичного аналізу головним управлінням Пенсійного фонду України в Кіровоградській області звітів платників єдиного соціального внеску та моніторингу даних про оплату праці застрахованих осіб до бюджету області надійшло понад 58 тисяч гривень.

Результат аналітичної роботи головного управління Фонду в області є неодмінною складовою діяльності соціальних партнерів Фонду – органів ДФС та Держпраці. За даними головного управління ДФС у Кіровоградській області, після отриманої аналітичної інформації і в результаті заходів податкового контролю донараховано 765,4 тис. грн єдиного соціального внеску, легалізовано 87 робочих місць. Представниками Управління Держпраці у Кіровоградській області проведено 145 перевірок, виявлено порушень щодо 116 страхувальників (стосовно 1,3 тис. найманих працівників), складено 33 протоколи щодо застосування адміністративних штрафів та направлено до суду, винесено 14 постанов щодо застосування адмінштрафів на суму 7,1 тис. грн, винесено 37 постанов щодо накладання штрафних санкцій на суму 4,7 млн. грн, легалізовано 41 робоче місце.

Наряду з активною моніторинговою роботою головного управління Фонду в області самі працівники теж повинні зайняти чітку позицію та наполягати на виплаті заробітної плати з дотриманням вимог законодавства. Кожному працюючому необхідно, хоча б раз на рік, перевіряти розмір своєї заробітної плати та нарахувань єдиного соціального внеску, які декларує роботодавець, щоб виключити можливість наявності помилок, недостовірності даних та мати впевненість у одержанні справедливо заробленої пенсії. І робити це потрібно не тоді, коли вже досягнуто пенсійного віку, а в період здійснення своєї трудової діяльності!

На сьогоднішній день автоматизована система персоніфікованого обліку надає можливість кожному працюючому особисто за допомогою Веб-порталу Пенсійного фонду України (www.portal.gov.ua) одержати інформацію щодо нарахованої заробітної плати, щомісячного розміру сплачених внесків до Пенсійного фонду України та страхового стажу.

 

Заступник начальника управління - начальник відділу забезпечення
наповнення бюджету фінансово-економічного управління
головного управління Пенсійного фонду України
в Кіровоградській області
Марія Коротка

Звернення до роботодавців та працівників міста Кропивницького

Шановні роботодавці, ми закликаємо вас зробити крок назустріч суспільству – легалізувати зайнятість населення та відмовитись від виплати зарплати «в конвертах». Це дозволить зняти соціальну напругу, громадянам отримати реальну соціальну підтримку. З метою недопущення порушень законодавства про працю, що може призвести до накладання штрафних санкцій, пропонуємо Вам належним чином оформити трудові відносини з найманими працівниками. У випадку ігнорування вимог трудового законодавства до керівників підприємств і приватних підприємців відповідні контролюючі органи вимушені будуть застосовувати всі заходи впливу в межах їх компетенції.

 Шановні працівники для реалізації своїх трудових прав та забезпечення оптимального  рівня свого майбутнього ви повинні вимагати від роботодавця легального оформлення трудових відносин через укладання трудового договору. У разі відмови роботодавця кожен громадянин має право звернутися до компетентних державних органів щодо захисту своїх конституційних прав.

Про факти укладення трудових відносин за результатами візиту інспектора праці просимо повідомити -
Зателефонувавши за номером
(0522) 24 07 01
Направивши листа на адресу
Міська рада міста Кропивницького, вул. Велика Перспективна 41, м. Кропивницький, 25022
Направивши електронного листа на адресу
v-praci@krmr.gov.ua
Завітавши особисто до відділу з питань праці
м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна 41, кімн. 118
Консультації щодо належного оформлення трудових відносин можна отримати за тел. (0522) 24 07 01 або завітавши до Відділу з питань праці Міської ради міста Кропивницького